torsdag 17 maj 2012

Vit trappa, svart trappa, trä, stål....

Passar på och försöker lista ut vilken typ av trappa jag vill ha medan Elias ligger ute på balkongen och snusar lite frisk luft. Inte är det här med trappor det mista lättare än något annat som berör huset och dess inredning. Skall den vara utav trä eller stål? Skall vi bygga stommen själv och bara köpa räcken och trappsteg? Skall den vara vit, träfärgad eller svart? Det är frågor jag nu sitter och försöker få svar på!

Tidigare har jag hårt försökt få genom mina önskningar om att få en "inbyggd" trappa (dvs. inte öppen nere), men efter att jag nu googlat fram en del bilder och fått en massa idéer har jag nästan kommit fram till att den kanske inte behöver vara det heller. Till på köpet har jag nästan kommit underfund med att det kanske inte behöver vara en U-trappa heller. Hur i hela friden skall jag kunna erkänna det åt min bättre hälft när han kommer hem från bygget idag!? Det är ungefär vad han har önskat hela tiden, men som jag inte riktigt tyckt om. Innan något beslut kan tas måste det här dock mätas och ses på plats! Det är ju så att vi har gjort en öppning för en U-trappa och jag undrar om det skulle bli konstigt att då lägga en L-trappa till exempel eftersom det då blir tomt på sidan av trappan, med endast ett staket. Hmm, det är svårt det här. Hjälp!


Tanken med en L-trappa är ju att man kan placera ut någon härlig fåtölj, mysiga kuddar och annat trevligt under trappan för att gästerna skall få ett trevligt välkomnande när de stiger in till vårt hem. Visst har detta slagit mig förr också men det har avfärdats ganska snabbt ändå eftersom jag tycker vi har det tillräckligt öppen plan som det är. Man har ju inte sett så bra innan väggarna blev grundmålade. Nu har målarna dessutom målat klart de väggar som skall vara vitmålade, så nu väntar bara inner taket och sedan tänkte jag permittera P tillfälligt för att min kära mor och jag skall kunna tapetsera.

Denna trappa älskar jag bara! Ljus, stilig och modern, precis som det borde vara. Lite annorlunda med vita trappsteg och svart stomme, men det tycker vi ju båda två om. Det finns ju dock alltid något negativt med det man hittar. Vita trappsteg är ju kanske inte direkt den mest slitstarka färgen vi kan välja.

Bild: www.tahtiporras.fi 

Bild: www.canti-porras.fi
Bild: www.vorastalbygge.fi
Ett par andra trappor jag verkligen gillade hade stålbalkar som stomme. Svårt att bestämma mig om de med en balk i mitten var snyggare än de med två balkar, men snyggt skulle det kunna vara med svart balk och vita trappsteg. Hmm, absolut inte billigaste alternativet men vad kan jag göra åt att det är snyggt. Jag sa ju att jag gillar det inte att jag nödvändigt skall ha det. 

Dessutom hittade jag närmare än vad jag trodde stålstaket som vi skulle kunna ha på andra våningen mot vardagsrummet. Skulle vilja ha klarglas staket med rostfria stolpar och det är precis vad de tillverkar. Rostfria stolpar passar utmärkt till vår rostfria skorsten som kommer upp riktigt intill staketet.
Mjölkat glas har även varit på tapeten men det tror jag nog vi struntar i. Alternativt skulle vi ha två vågräta ränder en bit från varandra för lite insynsskydd, eftersom tvbänken och alla sladdarkommer att synas nerifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar